CUSTOMER SATISFACTION

a concessionaire case study in São Carlos/SP

Authors

  • Clever Rafael Kalaki Faculdade de Tecnologia de São Carlos (Fatec) – São Carlos – São Paulo – Brasil
  • Ana Teresa Colenci Trevelin Faculdade de Tecnologia de São Carlos (Fatec) – São Carlos – São Paulo – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v17i1.734

Keywords:

Atendimento, Clientes, Satisfação, Fidelização

Abstract

This article was prepared based on a case study of a car dealership in the city of São Carlos, in the countryside of São Paulo. The objective of this research was to investigate the degree of customer satisfaction in the post-sale, establishing, from the analysis of the data, indicators that reveal the opinions and evaluations regarding the services offered, mainly regarding the levels of satisfaction in relation to the service, vehicle refund and customer recommendation. For this, this exploratory-descriptive study used as a data collection methodology, a bibliographic research that involved consulting books, articles, monographs, among others for the elaboration of the reference. Then a field survey allowed the search for information directly with the target audience in question. The research focus was the use of qualitative and quantitative methods to survey and analyze research data. As a result, the factors that formed the opinion regarding the services provided by the car dealership were listed in a comparative way. According to the data, it can be pointed out that with the advancement of competition, service strategies become a competitive differential when they exceed customer expectations, thus contributing to customer conquest and loyalty.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

COWELL, D. (1983). The Marketing of Services. Ed. Heinemann. London.

BARNEY, J.B; HESTERLY, W.S. Administração Estratégica e Vantagem
Competitiva: casos brasileiros. São Paulo: Pearson, 2007.

BOGMAN, YITZHAK MEIR. Marketing de Relacionamento: estratégias de fidelização e suas implicações financeiras. São Paulo: Nobel, 2002.

HUETE, L. (1998). Serviços & Lucro. Edições AESE, Lisboa.

KOTLER, P. Administração de marketing: Análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1998.

KOTLER, P. Administração de marketing – 10ª Edição, 7ª reimpressão – Tradução Bazán Tecnologia e Linguística; revisão técnica Arão Sapiro. São Paulo Prentice Hall, 2000.

LOVELOCK, Christopher; WRIGHT, Lauren. Serviços: marketing e gestão. São Paulo: Saraiva, 2001.

PEPPERS, Don; ROGERS, Martha. CRM Series Marketing 1 to 1. 1.ed. Peppers and Rogers Group do Brasil, 2000. p. 3-45.

PIQUERAS, J.R., (2003). “La Formación de la Satisfacción / Insatisfacción del Consumidor”. Tesis Doctoral. Universitat de Valencia, Facultad de Economía.

PORTER, M. Vantagem Competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1996.

REICHHELD, F. A estratégia da lealdade: a força invisível que mantém clientes e funcionários e sustenta crescimento, lucros e valor. Rio de Janeiro: Campus, 1996.

ROCHA, Thelma & VELOSO, André. A Hora da Recompensa: Como Obter Sucesso Através dos Programas de Fidelização. São Paulo. Editora Marcos Cobra, 1999

SABATINO. Fidelização: a ferramenta de marketing que promove relacionamentos duradouros com clientes. Rio de Janeiro: Reichmann e Affonso, 2003.

SKOGLAND, I., SIGUAW, J. (2004). “Are Your Satisfied Customers Loyal?”. Cornel University, vol. 45, n. º 3, pp. 221-234.

TELLES, R. (2003) Marketing Empresarial B2B. São Paulo: Saraiva, 2003.

VAVRA, Terry G. Marketing de relacionamento: After marketing. Tradução Ailton Bomfim Brandão. Ed. Atlas, São Paulo: 1993.

WOODRUFF, R.B. (1997). “Customer Value: The Next Source for Competitive Advantage”. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 25, n. º 2, pp. 139-153.

Published

2020-08-04

How to Cite

KALAKI, C. R.; TREVELIN, A. T. C. CUSTOMER SATISFACTION: a concessionaire case study in São Carlos/SP. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 244–252, 2020. DOI: 10.31510/infa.v17i1.734. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/734. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Gestão Empresarial

Metrics

Views
  • Abstract 836
  • PDF (Português (Brasil)) 755
Métricas

Most read articles by the same author(s)