APPLICATION OF THE BENCHMARKING TOOL IN OPERATIONAL PERFORMANCE
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v20i1.1623Keywords:
Benchmarking, Competitiveness, Companies, Management, PerformanceAbstract
Benchmarking is a management tool that allows comparing and evaluating the performance of a company in relation to its competitors or other reference organizations in its sector. This study aims to explore the application of benchmarking in the analysis of operational performance in inventory management. When applied to operational performance, the tool can help identify opportunities for improving processes, reducing costs and increasing efficiency. By using the benchmarking tool, companies can access relevant information about innovative and effective practices used by other organizations, being able to implement them in their own management. The article discusses how the tool can be used to improve operational performance, the benefits of the tool to drive organizational change and continuous improvement. For this, bibliographic research and case studies were carried out, where the best practices used by leading companies were identified, thus encouraging the company to adopt this technique as part of its continuous efforts to increase its competitiveness and achieve success.
Downloads
Metrics
References
ARAGÃO, M. R. B.; CARVALHO, M. A. de. (2014). Benchmarking: uma ferramenta para melhoria do desempenho empresarial. Revista de Administração e Inovação, 11(3), 1-21. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rai/article/view/92186. Acesso em: 6 mar. 2023.
ARAÚJO, L. C. G. Organização, Sistemas e Métodos e as Tecnologias de Gestão Organizacional (2a ed.). São Paulo: Atlas, 2006.
CAMP, R. C. Benchmarking – O Caminho da Qualidade Total (3a ed.). São Paulo: Pioneira, 1998.
CHIAVENATO, I. Introdução à Teoria Geral da Administração (7a ed.). Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
CUPULILLE, M. M. (2011). Benchmarking: Uma ferramenta para ganho de competitividade. Pós-graduação “lato sensu” projeto a vez do mestre. Universidade Candido Mendes. Disponível em: https://conic-semesp.org.br/anais/files/2015/1000020757.pdf. Acesso em: 3 dez. 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). São Paulo: Atlas, 2008.
LEIBFRIED, H. J., & KATHLEEN, P. A. Benchmarking – Uma ferramenta para a melhoria contínua (1a ed.). São Paulo: Editora Campus, 1994.
MELLO, C. H. P. Gestão da qualidade (1ª ed). São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
PINTO, L. F. da S. O homem, o arco e a flecha: em direção à teoria geral da estratégia. Brasília: Editora Senac, 2007.
PORTO, G. B., PEREIRA, M. de C., & PEREIRA, A. P. da C. (2017). Benchmarking em marketing: uma revisão bibliográfica. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, 11(3), 1-19. Disponível em: http://www.observatoriodoturismo.org.br/ojs/index.php/rad/article/view/665/628. Acesso em: 3 dez. 2022.
PRODANOV, C. C., & FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2a ed.). Nova Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, J. C. B. dos. Benchmarking: como aprender com a concorrência (2a ed.). São Paulo: Atlas, 2008.
SPENDOLINI, M. J. Benchmarking. São Paulo: Makron Books, 1993.
VIEIRA, C. M. do C. (2017). Benchmarking para empresas consultoras: Uma abordagem preliminar (Dissertação de mestrado). Universidade do Porto. Disponível em: <https://sigarra.up.pt/fep/pt/pub_geral.show_file?pi_doc_id=31075>. Acesso em: 3 dez. 2022.
WATSON, G. H., & GREGORY, P. A. Benchmarking Estratégico. São Paulo: Makron Books, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 507
- PDF (Português (Brasil)) 339