INTERACTION SCHOOL FAMILY AND THE STUDY OF MATHEMATICS IN PEOPLE'S DAILY LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v20i1.1560

Keywords:

School, Family, Interaction

Abstract

The school is a space where many people express their opinions and form their identity. The process of formation of a school takes place through the struggle for the rights of everyone who composes it. Educational institutions are made up of the surrounding community, and this integration between school, family and the study of mathematics in people's daily lives will define their identity, according to the culture and identity of each one. Community and family participation enters this context as an element of mediation between the school and the student, these being the main elements responsible for the student's education. The lack of participation often demonstrates the families' lack of interest in their children's education, and this responsibility cannot be left to the school or the teachers. But this participation mainly in the pedagogical process of the students in a process where the method of logical reasoning is used through financial and mathematical calculations, contributes to good results and the guarantee of education with more quality, also contributing to the better academic performance of the student and the best progress of the institution in the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Comunidade de aprendizagem in Projetos Pedagógicos na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008. p.85 - 92.

BENCINI, Roberta; pais que seguem de perto a rotina. Nova Escola. Vol. 206. ANO XXII. Out. 2007. p. 109-111.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRASIL. Ministério da Educação. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em Leitura, Matemática e Ciências no Brasil. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/83191-pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil. Acesso em: 15 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Os índices estão estagnados desde 2009, apesar de os investimentos em educação básica terem dobrado no período. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/83191-pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil. Acesso em: 15 jan. 2023.

CANIVEZ, Patrice. Educar o cidadão? Campinas: Papirus, 1991.

CARNEIRO, Moacir Alves, LDB Fácil: Leitura Crítico Compreensiva Artigo a Artigo. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

FALKEMBACK, Elza Maria Fonseca. Planejamento Participativo: uma maneira de pensá-lo e encaminhá-lo como base na escola, In VEIGA, Ilma P. Alencastro; et al. Projeto Político-Pedagógico da Escola: Uma construção possível. 15. ed. Campinas-SP: Papirus, 2002.p. 131-141.

GENTILE, Paola. Escola e família todos aprendem com esta parceria. Nova Escola. 2006. Vol. 193. ANO XXI. Jun/Jul. 2006.p. 35-39.

GOMES, M. L. M. História do Ensino da Matemática: uma introdução. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2012.

GUTIERREZ, Gustavo, CATANI, Afrânio Mendes. Participação e gestão escolar: conceitos e potencialidades In FERREIRA, Naura S. Carapeto. Gestão Democrática da Educação: Atuais tendências novos desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 59-75.

OLIVEIRA, J. S. B.; ALVES, A. X.; NEVES, S. S. M. História da Matemática: contribuições e descobertas para o ensino-aprendizagem de matemática. Belém: SBEM, 2008 ROSA, M.; OREY, D. C.. Raízes históricas do programa etnomatemática. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Educação Matemática em Revista. Ano 12, n. 18-19, p. 5-13, 2005

PARO, Vitor Henrique. Gestão Democrática da Escola Pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 1997.

PRADO, Ricardo. A mãe de todas as soluções. Nova Escola. ANO XVII vol. 157. Nov. 2002. p.45-46.

SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. Projeto Político-Pedagógico e organização curricular: desafios de um novo paradigma. In As dimensões do Projeto Político Pedagógico. 2. ed. Campinas-SP: Papirus, 2003. p. 141-173.

SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. Projeto Político-Pedagógico da escola: desafios à organização dos educadores. In: Projeto Político-Pedagógico da Escola: Uma construção possível. 15.ed. Campinas-SP: Papirus, 2002.

SOUZA, José Vieira; CORRÊA, Juliane. Projeto Pedagógico: A autonomia construída no cotidiano da escola. In Gestão da escola desafios a enfrentar. Petrópolis, RJ: DP&A, 2007.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Matemática, discurso e linguagens: contribuições para a educação matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Jogos de linguagem entre professor e alunos: possibilidades de aprender e ensinar matemática. Unión (San Cristobal de La Laguna), v. 50, p. 78-91, 2017.

SILVA, Jair Militão. A necessidade de sujeito para uma verdadeira autonomia. In A autonomia da escola pública. 6.ed. Campinas-SP: Papirus, 2002.

VEIGA, Ilma A. Passos; et al. Projeto Político-Pedagógico da Escola: Uma construção possível. 15.ed. Campinas-SP: Papirus, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político-Pedagógico da escola: Uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995.

VEIGA, Ilma A. Passos; FONSECA, Marília; et al. As dimensões do Projeto Político-Pedagógico. 2. ed. Campinas-SP: Papirus, 2003.

VIEIRA, Sofia Lerche; ALBUQUERQUE, Maria G. Menezes. Política e planejamento educacional. 3. ed. Fortaleza , Demócrito Rocha, 2002.

VIEIRA, Sofia Lerche; PENIN, Sonia T. SOUZA; et al. Gestão da Escola: Desafios a Enfrentar. Petrópolis, RJ: DP&A, 2007.

Published

2023-06-30

How to Cite

AUGUSTO, E. A. INTERACTION SCHOOL FAMILY AND THE STUDY OF MATHEMATICS IN PEOPLE’S DAILY LIFE. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 214–225, 2023. DOI: 10.31510/infa.v20i1.1560. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1560. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Gestão Empresarial

Metrics