A STUDY ABOUT DESIGN THINKING APPLIED TO THE BUSINESS MODEL
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v18i1.1116Keywords:
Design Thinking, Innovation, Business ModelAbstract
Companies from all over the world are looking for innovation and improvements in their processes, products or services. In this sense, Design Thinking has proven to be a very efficient methodology in extracting insights for understanding problems within organizations, adding greater value to the business. This work presents a review of successful cases using the principles of Design Thinking, covering a descriptive and exploratory bibliographic research of an applied nature with a qualitative approach. As a result, we present the cases and ideas of changes that were applied in organizations when using this methodology in the business model, in order to assist companies in its use.
Downloads
Metrics
References
AFFONSO, J.D. Inovação e Criatividade com uso de Design Thinking e Gamificação juntos. Mind cx. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.mindcx.com.br/inovacao-e-criatividade-design-thinking/. Acesso em: 10 de abr. 2021.
BECATTINI, G. Flourishing small firms and the re-emergence of industrial districts. Proceedings of the 44th ICSB - International Council for Small Business World Conference. Naples, Italy, p. 20-23, 1999.
BLEEZ. 3 cases para você entender o poder do e-commerce. São Paulo, 2016. Disponível em: https://bleez.com.br/blog/cases-de-sucesso-e-commerce/. Acesso em: 10 de abr. de 2021.
BONINI, L. A., SBRAGIA, R. O modelo de design thinking como indutor da inovação nas empresas: um estudo empírico. Revista de Gestão e Projetos, 2011. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/9411. Acesso em: 15 mar. 2021.
BROWN, T. Desing Thinking: Uma Metodologia poderosa para Detectar o Fim das Velhas Ideias. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Alta Books, 2017.
BUKOWITZ, W. R. Fidelity Investments: adopting new models of innovation. Strategy & Leadership, n. 2, v. 41, p. 58-63, 2013.
CARDON, E. C. Unleashing design: planning and the art of battle command. Military Review, 2010.
DESIGN THINKING INOVADOR. As Havaianas e o Design Thinking. São Paulo, 2013. Disponível em: https: http://designthinkinginovar.blogspot.com/2013/06/case-as-havaianas-e-o-design-thinking.html. Acesso em: 10 de abr. 2021.
FONSECA, J. J. S. D. Metodologia da Pesquisa Científica. Apostila (Apostila de Disciplina) – Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, p. 127, 2002.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KAY, J. Fundamentos do sucesso empresarial: Como as estratégias de negócio agregam valor. Rio de Janeiro: Campus, 1996.
LAKATOS, E. M; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: 5.ed. Atlas, 2003.
LIEDTKA, J. Learning to use design thinking tools for successful innovation. Strategy & Leadership, v. 39, n. 5, p. 13-19, 2011.
LIVEWORK IDEO. 10 formas do Design de Serviço ajudar sua organização. São Paulo, 2020. Disponível em: https://liveworkstudio.com.br/. Acesso em: 10 abr. 2021.
LONGENECKER, J. G.; MOORE, C. W.; PETTY, J. W. Administração de Pequenas Empresas: Ênfase na Gerência Empresarial. São Paulo: Makron Books, 1997.
MARTIN, R. L. The design of business: why design thinking is the next competitive advantage. Boston, MA, USA: Harvard Business Press, 2019.
MEDEIROS, M. Como a Netflix se tornou a queridinha da Internet. Ecommerce de Sucesso. 2019. Disponível em: https://ecommercedesucesso.com.br/caso-de-sucesso-netflix. Acesso em: 08 de abr. de 2021.
RUFFO, R. O que o design tem a ver com o sucesso do Netflix. Escola de Design Thinking, São Paulo, 2017. Disponível em: https://escoladesignthinking.echos.cc/blog/2017/04/o-que-o-design-tem-a-ver-com-o-sucesso-do-netflix-2. Acesso em: 10 de abr. 2021.
SÁ, S. Netshoes viu na personalização a oportunidade de mudar o e-commerce. Mundo do Marketing, Opinião, 2012. Disponível em: https://www.mundodomarketing.com.br/cases/23757/netshoes-viu-na-personalização-a-oportunidade-de-mudar-o-e-commerce.html. Acesso em: 10 abr. 2021.
SEBRAE. Entenda o Conceito de Design Thinking e como Aplicá-lo aos Negócios. 2019. Disponível em: https://url.gratis/19WZh. Acesso em: 03 mar. 2021.
SETOR SAÚDE. GE cria equipamento para diminuir stress das crianças na hora do exame. São Paulo, 2012. Disponível em: https://setorsaude.com.br/ge-cria-equipamento-para-diminuir-stress-das-criancas-na-hora-do-exame/. Acesso em: 10 de abr. 2021.
SILVEIRA, M. Encontro com Soluções foi de casa cheia no Senac. O Correio Portal, 2019. Disponível em: https://ocorreio.com.br/encontro-com-solucoes-foi-de-casa-cheia-no-senac/. Acesso em: 13 abr. 2021.
PINHEIRO, T; ALT, L. Design Thinking Brasil: Empatia, colaboração e experimentação para pessoas, negócios e sociedade. São Paulo: Elsevier, 2011. 224 p.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
VIANNA, M; VIANNA, Y; ADLER, I. K; LUCENA, B; RUSSO, B. Design Thinking: Inovação em Negócios. 2012. Disponível em: http://centrodeinovacaodemaringa.org.br/wpcontent/uploads/2017/08/Livro_Design_Thinking_-_Inovao_Negcios.pdf. Acesso em: 28 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 769
- PDF (Português (Brasil)) 1623