MOVEMENT CAPTURE AS TECHNOLOGY TO GIVE NATURAL FLUIDITY TO MOVEMENT OF 3D CHARACTERS AND OBJECTS

Authors

  • Saulo Godoy Proetti Faculdade de Tecnologia de Taquaritinga (Fatec) – Taquaritinga – SP – Brasil
  • Gustavo Henrique Del Vechio Faculdade de Tecnologia de Taquaritinga (Fatec) – Taquaritinga – SP – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v17i1.752

Keywords:

Captura de Movimento;, Animação 3D;, Computação gráfica (CG);, Tecnologia emergente;

Abstract

Motion capture, also called mocap, is a technology increasingly used mainly in the games and audiovisual production industry, to offer more naturalness and fluidity to the movement of objects and characters designed in 3D. This study aims to analyze how this technology operates, both in computational terms, that is, in hardware and software, and in its practical application, more specifically in cinematographic productions. For that, it brings, as an example, an analysis of the film “Alita: combat angels”, in which the use of this technology provided the three-dimensional characters with greater fluidity and integration with the filming and real characters of the scenes. What is concluded, from the study, is that without the capture of movement, it would be much more difficult to obtain such realism or natural fluidity in the development of animations and three-dimensional arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

14 GAMES que utilizam captura de movimento para deixar os personagens mais realistas. Garotas Geek, 19 abr. 2016. Disponível em: < https://bit.ly/3aIHu8t >. Acesso em: 6 fev. 2020.

ALITA: Battle Angel. Rotten Tomatoes, sd. Disponível em: < https://www.rottentomatoes.com/m/alita_battle_angel >. Acesso em: 2 abr. 2020.

AS AVENTURAS de Gulliver. IMDB, sd. Disponível em: < https://www.imdb.com/title/tt0031397/ >. Acesso em: 15 fev. 2020.

BRANCA de Neve e os sete anões: o filme marco na história do cinema de animação. Animação S.A, 2 ago. 2015. Disponível em: < https://bit.ly/2UFR2LW >. Acesso em 18 fev. 2020.

CONSCIÊNCIA: captura de movimento. TV UFSC, Youtube, 27 nov. 2016. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=M_gLaLMXkzs >. Acesso em: 27 fev. 2019.

FOSSATI, Carolina L. Cinema de animação: uma trajetória marcada por inovações. VII Encontro Nacional de História da Mídia, Fortaleza, 19-20 ago. 2009. Disponivel em < https://bit.ly/39KX9Tj >. Acesso em: 3 abr. 2020.

GAGLIONI, Cesar. Rogue One: produtores falam sobre CGI e a presença de Tarkin no filme. Jovem Nerd, 27 dez. 2016. Disponível em: < https://jovemnerd.com.br/nerdbunker/rogue-one-produtora-comenta-presenca-de-tarkin-no-filme/ >. Acesso em: 3 abr. 2020.

GUILLÉN, José M. El cine de animación: en más de 100 longametrajes. Madri: Alianza, 1997.

HELBIG, Henrique; ROSA, Aquila P.; SILVA, Ben-Hur; VARALLO, Daniel; TRIGO, Fabiana; ESPINDOLA, Stephanie. Captura de movimento: nova técnica reinventa a forma de fazer filmes. Identidade RP, 28 jul. 2012. Disponível em: < https://www.rrpponline.com.br/site/captura-de-movimento/ >. Acesso em: 10 mar. 2020.

HELLARD, Paul. Weta Digital VFX supervisor talks about polygons and eyeballs on Alita: Battle Angel. VFX Science, 18 fev. 2019. Disponível em: < https://vfxscience.com/2019/02/18/alita-battle-angel/ >. Acesso em: 23 mar. 2020.


INERTIAL Motion Capture Systems. Tracklab, s.d. Disponível em: < https://tracklab.com.au/inertial-motion-capture-systems/ >. Acesso em: 19 fev. 2020.

JUNIOR, Jonas. Por trás das câmeras: o que é a captura de movimento? Cinéfilos Anônimos, 29 jun. 2017. Disponível em: < http://www.cinefilosanonimos.com.br/por-tras-das-cameras-o-que-e-captura-de-movimento/ >. Acesso em 15 mar. 2020.

LINHARES, Caroline. Filme sobre a vida de Van Gogh onde todos os frames foram pintados a óleo. O Palma, 22 jun. [2017]. Disponível em: < http://leiaopalma.com/palma-lido/filme-sobre-a-vida-de-van-gogh-onde-todos-os-frames-foram-pintados-a-oleo/ >. Acesso em: 15 fev. 2020.

LUCENA JÚNIOR, Alberto. Arte da animação: técnica e estética através da história. 2 ed. São Paulo: Senac, 2005.

MORI, Masahiro. The uncanny valley: the original essay by Masahiro Mori. IEEE Spectrum, 12 jun. 2012. Disponível em: < https://bit.ly/2wZEmqc >. Acesso em: 22 fev. 2020.

SEYMOUR, Mike. Weta Digital’s Remarkable Face Pipeline: Alita Battle Angel. FX Guide, 8 mar. 2019. Disponível em: < https://www.fxguide.com/fxfeatured/weta-digitals-remarkable-face-pipeline-alita-battle-angel/ >. Acesso em: 23 mar. 2020.
SERKIS, Andy. Andy Serkis explica a evolução da captura de movimentos no cinema. Canal B9, 5 ago 2017. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=RMd52GoKQUQ >. Acesso em: 22 fev. 2020.

THIS MONTH in VFX History: rotoscoping and Max Fleischer. Pluralsight, 31 jul. 2014. Disponível em: < https://bit.ly/3dSQ9Y1 >. Acesso em 17 mar. 2020.

Published

2020-08-04

How to Cite

PROETTI, S. G.; DEL VECHIO, G. H. MOVEMENT CAPTURE AS TECHNOLOGY TO GIVE NATURAL FLUIDITY TO MOVEMENT OF 3D CHARACTERS AND OBJECTS. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 82–94, 2020. DOI: 10.31510/infa.v17i1.752. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/752. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Informática

Metrics

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2