HEARING DISABILITIES AND DIFFICULTIES IN EDUCATION

proposal for the development of smart furniture for a more inclusive education

Authors

Keywords:

Hearing impaired, deaf, Product development, Education, Social inclusion

Abstract

In Brazil and in the world, deaf and hearing-impaired people face not only physical difficulties, but also social difficulties, that is, inclusion or accessibility. This perspective is not different in the educational field. Put in this way, this study seeks to understand the main difficulties imposed on disabled people, as well as on teachers, in relation to access and dissemination of knowledge in regular education, that is, in classrooms. Having understood these difficulties, it presents a proposal for the development of a product, referring to a line of school furniture that supports hardware and software and that can provide a more accessible environment for the disabled, so that they can participate in classrooms more inclusive and dynamic. What can be observed from this study is that there are still many barriers to be overcome in order to achieve a fuller and more accessible education for these individuals, however, the initiative to propose projects of this nature can be a hope for better access to education. knowledge for everyone, without distinction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CASTANHO, D. M.; FREITAS, S. N. Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, Santa Maria, n.27, p. 85-92, 2007.

DECRETO nº 5.296. Presidência da República: Casa Civil – Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2 dez. 2004. Disponível em < https://bit.ly/3GksE8A >. Acesso em 25 out. 2021.

DEFICIÊNCIA Auditiva. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), s.d. Disponível em: < https://bit.ly/3jzJruC >. Acesso em: 25 out. 2021.

HAND TALK. Hand Talk App, 2021. Disponível em: < https://handtalk.me/en/app >. Acesso em: 16 dez. 2021.

IBGE. Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: < https://censo2010.ibge.gov.br/ >. Acesso em: 22 out. 2021.

IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde 2019: ciclos de vida. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: < https://bit.ly/3b3QTcu >. Acesso em: 19 out. 2021.

JACAÚNA, Ricardo D. P.; RIZZATTI, Ivanise M. A inclusão de uma aluna surda em aulas de química orgânica: uma proposta para o ensino de química inclusivo. Revista Areté, Manaus, v. 11, n. 23, jan-jun 2018. Disponível em: < https://bit.ly/3GNoTbR >. Acesso em: 3 nov. 2021.

LEÓN, Lucas P. Censo Demográfico não será realizado em 2021. Agência Brasil, 23 abr. 2021. Disponível em: < https://bit.ly/3jtvRsp >. Acesso em: 21 out. 2021.

LEI 9.394 (LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL). Presidência da República: Casa Civil – Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: < https://bit.ly/3wfomuA >. Acesso em: 3 nov. 2021.

OECD. Manual de Oslo: diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. 3 ed. Brasília: Finep, 1997. Disponível em: < https://www.oecd-ilibrary.org/ >

ONU. Disability and Development Report 2018. Nova Iorque: Organização das Nações Unidas, 2018. Disponível em: < https://bit.ly/3E6OHxr >. Acesso em: 22 out. 2021.

RIBAS, Sávio G.; GOMES, Geórgia R. R. Capacitação de professores para utilização de tecnologia assistiva através do software SCALA: um estudo de caso. Revista Research, Society and Development, v. 9, n. 2, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/3wcXE5C >. Acesso em: 3 nov. 2021.

SANTOS, Luís C.; AMORIM, Célia M. F. G.; PAULA, Neidimar L. M. Concepções dos docentes sobre educação inclusiva de pessoas com deficiência na EEMTI Dr. José Gondim –Liceu de Iguatu/CE. Revista Research, Society and Development, v. 9, n. 4, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/3weE88N >. Acesso em: 3 nov. 2021.

Published

2022-06-30

How to Cite

ASSIS , D. E. de A. .; FRANCISCO DA SILVA, E. E.; DEL VECHIO , G. H. HEARING DISABILITIES AND DIFFICULTIES IN EDUCATION: proposal for the development of smart furniture for a more inclusive education. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 513–524, 2022. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1407. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Pós-Graduação em Gestão da Produção Industrial

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>