THE IMPORTANCE OF TECHNOLOGY IN EDUCATION DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v18i1.1150

Keywords:

Technology, Importance, COVID, Education

Abstract

In December 2019, China notified the World Health Organization (WHO) about the epidemic of a virus similar to viral pneumonia in Wuhan province. In March 2020, a pandemic state was declared in all corners of the world due to the high infectivity of the new coronavirus, in order to mitigate its great contamination, authorities from all over the world, including in Brazil, chose to adopt maneuvers aimed at minimizing contagion, one of these maneuvers was social isolation, making traditional routines a little more flexible, as in the case of distance learning. Through a bibliographic survey, we sought to ascertain the main impacts of technology on education in the pandemic period of COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Appolinário, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo, Atlas, 2009.

Bezerra, A.C.V.; Silva, C.E.M.; Soares, F.R.G.; Silva, J.A.M. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciênc. saúde coletiva 25 (suppl 1) Jun 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10792020. Acessado em 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10792020

Belotti, S.H.A.; Faria, M.A. “Relação professor/aluno”. Revista Eletrônica Saberes da Educação, vol. 1, n. 1, 2010.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988 Disponível em: http://planalto.gov.br. Acessado em 03 abr. 2021.

Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro, 1996. Disponível em: http://planalto.gov.br. Acessado em 03 abr. 2021.

Brasil. Decreto n. 9.057, de 25 de maio, 2017. Disponível em: http://planalto.gov.br. Acessado em 03 abr. 2021.

Brasil. Medida Provisória n. 934, de 1 de abril, 2020. Disponível em: http://planalto.gov.br. Acessado em 03 abr. 2021.

Caldeira, J.S. “Relação Professor-Aluno: uma reflexão sobre a importância da afetividade no processo de ensino aprendizagem”. Anais do XI Congresso Nacional de Educação (XI EDUCERE) / II Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação (II SIRSSE) / do IV Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (IV SIPD). Curitiba: PUC-PR, 2013.

Coelho, F.C et al. Assessing the potential impact of COVID-19 in Brazil: mobility, morbidity and the burden on the health care system. medRxiv 2020; 26 mar. Disponível em: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.19.20039131v2. Acessado em 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1101/2020.03.19.20039131

Kenski, V.M. “Avaliação e acompanhamento da aprendizagem em ambientes virtuais a distância”. In: Mill, D. R. S.; Pimentel, N. M. (orgs.). Educação a distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

Lima, J.D. O distanciamento social como redutor de contaminações. Nexo [17/03/2020]. Disponível em: http://nexojornal.com.br. Acessado em 03 abr. 2021.

Oliveira, H.V.; Souza, F.S. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Boletim de Conjuntura (BOCA). ano II, vol. 2, n. 5, Boa Vista, 2020

Organização Mundial da Saúde (OMS). Rolling updates on coronavirus disease (COVID-19) 2020. Geneva: WHO; 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus 2019/events-as-they-happen. Acessado em 03 abr. 2021.

Pera, G. Ano letivo poderá ter menos de 200 dias. Portal do MEC [01/04/2020]. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br> (Acesso em 03 abr 2021).

Pires, R.R.C. Os efeitos sobre grupos sociais e territórios vulnerabilizados das medidas de enfrentamento à crise sanitária da covid-19: propostas para o aperfeiçoamento da ação pública: Nota Técnica Brasília: IPEA; 2020. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_alphacontent&view=alphacontent&Itemid=357. Acessado em 03 abr. 2021.

Schon, D. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.

Walker, P. et al. Report 12: The global impact of COVID-19 and strategies for mitigation and suppression. Disponível em: http://spiral.imperial.ac.uk/handle/10044/1/77735. Acessado em 03 abr. 2021.

Werneck, G.L.; Carvalho, M.S. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cad. Saúde Pública 36 (5) 8 Maio 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/0102-311X00068820. Acessado em 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00068820

Wu, F. et al. A new coronavirus associated with human respiratory disease in China. Nature 2020; 579(7798):265-269. DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-020-2008-3

Published

2021-07-30

How to Cite

SADALA, D.; GIBERTONI, D. THE IMPORTANCE OF TECHNOLOGY IN EDUCATION DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 117–128, 2021. DOI: 10.31510/infa.v18i1.1150. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1150. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Informática

Metrics