A A STUDY ON PRODUCT CUSTOMIZATION

Authors

  • Willian Di Gaetano Bassi Faculdade de Tecnologia de Matão (Fatec) - Matão – São Paulo – Brasil
  • Marcelo Rodolfo Picchi Faculdade de Tecnologia de Matão (Fatec) - Matão – São Paulo – Brasil
  • Angelita Moutin Segoria Gasparotto Faculdade de Tecnologia de Matão (Fatec) - Matão – São Paulo – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v17i1.709

Keywords:

customização, produtos exclusivos, diferenciação, customização em massa

Abstract

This article aims to analyze how product customization can be beneficial to business organizations, given the change in consumer market behavior. The research method adopted for the development of the article was the case study and bibliographic review. The results obtained show that the business organizations that have customized production in order to meet the specific needs of the customer may get competitive advantages, such as increased degree of customer satisfaction in addition to the increase profitability and growth of the company. It could be concluded that the company studied has in its strategic planning since its foundation the business model focused on the production of customized products.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CARPO. M. The Alphabet and the Algorithm. MIT Press, 2011.

CHIAVENATO. I. Introdução à Teoria Geral da Administração, 3ª Ed., SP Campus. 2004.

BODANZKY, Alice; SANTOS, Jorge Roberto Lopes dos; MONTALVÃO, Claudia; QUARESMA, Manuela; "Customização em massa e reconfiguração dinâmica de produtos incompletos", p. 6033. In: Anais do 13º Congresso Pesquisa e Desenvolvimento em Design (2018). São Paulo: Blucher, 2019.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/ped2018-Artigo selecionado para publicação na DAT

DAVIS. S. Future Perfect. MA: Addison-Wesley Publishing, 1987

FREITAS; P. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013.

GILMORE. J.H.; PINE. J.B. The Four Facer of Mass Customization. Harvard Business Review, Jan-Feb. 1997, p. 87-106.

JIAO, Jian et al. Product Family modeling for mass customization. Computers & Industrial Engineering. New York, v. 35, n 3-4, p.495-498, Dec. 1998.

KOTLER P. Administração de Marketing – 4ª Ed. – São Paulo, Atlas, 1996.

LAMPEL, J. MINTZBERG, H. Customizing customization. Sloan Management Review, Cambridge, v. 38, n. 1, p. 21- 29, 1996.

MACHADO, André Gustavo Carvalho; MORAES, Walter Fernando Araújo de. Da produção em massa à customização em massa: sustentando a liderança na fabricação de motores elétricos. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro , v. 7, n. 4, p. 575-590, Dec. 2009. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512009000400004&lng=en&nrm=iso>. access on 29 Feb. 2020. https://doi.org/10.1590/S1679-39512009000400004.

PORTER, M. E. Estratégia competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1986.

_____ Estratégia competitiva: Técnicas para análise de indústria e da concorrência. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

RAMPAZZO, L. Metodologia Científica: para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

RUOHONEN, et al. “Knowledge based mass customization strategies: cases from Finnish metal and electronics industries.” (2006). Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Knowledge-based-mass-customisation-strategies%3A-from-Ruohonen-Riihimaa/e509b75255331526034c10652297d8d60ef768fc. Acesso em 02 de Mar. 2020.

SVEIBY, K. E. The new organizational wealth: managing & measuring knowledge-based assets. San Francisco: BerrettKoehler Publishers, 1997.

TU, Q.; VANDEREMBSE, M. A.; RAGU-NATHAN, T. S. The impact of time-based manufacturing practices on mass customization and value to customer. Journal of Operations Management, Amsterdam, v. 19, p. 201-217, 2001

VARGAS, Vera do Carmo Comparsi de et al. Avaliação Dos Intangíveis: uma aplicação em capital humano. Gest. Prod., São Carlos, v. 15, n. 3, p. 619-634, dez. 2008. Disponível em<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104530X2008000300015&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 29 fev. 2020.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 4.ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2020-08-04

How to Cite

BASSI, W. D. G.; PICCHI, M. R.; GASPAROTTO, A. M. S. A A STUDY ON PRODUCT CUSTOMIZATION. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 292–302, 2020. DOI: 10.31510/infa.v17i1.709. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/709. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Agronegócio

Metrics

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4