REASONS FOR THE ENTRY OF STUDENTS IN TECHNICAL EDUCATION OF HIGH LEVEL
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v20i1.1561Keywords:
Technical education, Education, Middle level, TicketAbstract
This research aims to identify, through the perception of incoming students, the motivations and reasons that justify or explain their choices for vocational education courses in high school technical education, and to understand the role of technical education from the students' point of view. Some theoretical support will be necessary in the studies, in order to understand the reality experienced by the participants throughout their school trajectories, the motivations and expectations generated in relation to the educational and professional future, their reasons for choosing high school technical training and their relationships with the chosen formation. The present study helped to identify the real reason that led students to join the technical course and, in this way, will contribute to the organization of decision-making processes in the final grades of elementary school, at which time other students will be able to define the professional path of their lives. It was also verified the importance of complementing the students' education, making it clear what are the educational objectives in the classroom and how to develop them so that students effectively learn.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf
Acesso em: 04 jan. 2023.
CUNHA, L. A. C. R. Da. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. 2.ed.- São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: FLACSO, 2005. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=x_HbCi9HPQcC&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Luiz+Ant%C3%B4nio+Constant+Rodrigues+da+Cunha%22&hl=pt-BR&sa=X&ved=0ahUKEwif7PLRjJrnAhWGILkGHeS-AnEQ6AEIKDAA#v=onepage&q=no%20per%C3%ADodo%20colonial&f=false. Acesso em: 04 jan. 2023.
ELIAS, L. C. S. Crianças que apresentam baixo rendimento escolar e problemas de comportamento associados: caracterização e intervenção. 2003. 219 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n28/v28a02.pdf. Acesso em: 05 jan. 2023.
FONSECA, Celso Suckow. História do Ensino Industrial no Brasil. Rio de janeiro: Escola Técnica, 1961. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf. Acesso em: 05 jan. 2023.
FRIGOTTO, G. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educ. Soc., Campinas, vol.28, n.100 – Especial, p. 1129-1152, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300023
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
MAZZOTTI, A. J. A.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1998.
RAPPAPORT, C. R. (org.) (1981). Psicologia do desenvolvimento. São Paulo, EPU. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752009000100002. Acesso em: 08 jan. 2023.
ROMANELLI, O. O. História da educação no Brasil: (1930-1973). 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008. 474p. Disponível em: file:///D:/User/1677-5776-1-PB.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 103
- PDF (Português (Brasil)) 101