USER EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF DEVELOPING AN APPLICATION FOR CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1544Keywords:
User Experience, Acessibility, Autistic Spectrum Disorder, ApplicationAbstract
Developing products aimed at the autistic audience is more challenging than it seems, so it is necessary that the designer has allies so that his work is easier, better guided and more successful. One of these allies may be UX (User Experience), which is an area of science whose goal is to help develop products taking into consideration not only usability, but the whole user experience. The objective of this paper is to evaluate how UX with a focus on accessibility was applied by an internal research group of a public higher education institution in the development of an application aimed at children with autism; considering accessibility as a facet of UX under the UX honeycomb of Morville (2004). The results discussed take into consideration three evaluations by inspection: two of accessibility (accessibility guidelines for users with ASD and GAIA recommendations) and one of usability (Nielsen's 10 heuristics). With the interpretation and analysis of the results of the evaluations, it becomes possible to define new strategies and reprioritize the application needs in a more agile and effective way.
Downloads
Metrics
References
AGNI, Edu. As facetas da Experiência do Usuário. Medium //ux.blog, 4 dez. 2012. Disponível em: https://uxdesign.blog.br/as-facetas-da-experiência-do-usuário-f48c6f2f7b65. Acesso em: 25 set. 2022.
BARBOSA, S. D. J.; SILVA, B. S. da; SILVEIRA, M. S.; GASPARINI, I.; DARIN, T.; BARBOSA, G. D. J. Interação Humano-Computador e Experiência do usuário. Autopublicação, 2021. ISBN: 978-65-00-19677-1. E-book.
BECK, Filipe Roberto. Versionamento semântico com NPM. DEV Community, 18 abr. 2020. Disponível em: https://dev.to/filipebeck/versionamento-semantico-com-npm-id0. Acesso em: 1 out. 2022.
BRITTO, Talita Cristina Pagani; PIZZOLATO, Ednaldo Brigante. GAIA: uma proposta de um guia de recomendações de acessibilidade de interfaces Web com foco em aspectos do Autismo. Revista Brasileira de Informática na Educação, [s. l.], v. 26, ed. 2, p. 102-123, 7 maio 2018. DOI http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2018.26.02.102. Disponível em: http://ojs.sector3.com.br/index.php/rbie/article/view/7131. Acesso em: 19 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2018.26.02.102
CARVALHO, Lukas Teixeira; CUNHA, Mônica Ximenes Carneiro da. ABC Autismo Animais: Um Aplicativo para auxiliar a aprendizagem de crianças com autismo. XVIII SBGames, Rio de Janeiro, RJ, p. 875-882, outubro 2019.
DATTOLO, Antonina; LUCCIO, Flaminia L. A review of Websites and Mobile Applications for People with Autism Spectrum Disorders: Towards Shared Guidelines. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, [s. l.], v. 195, 15 jul. 2017. DOI https://doi.org/10.1007/978-3-319-61949-1_28. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-61949-1_28. Acesso em: 27 set. 2022.
GAIA. Sites inclusivos a pessoas com autismo. [S. l.], 2018. Disponível em: https://gaia.wiki.br. Acesso em: 20 set. 2022.
GIBERTONI, Daniela; CASAGRANDE, Thaís Cristina. OS BENEFÍCIOS DA INTEGRAÇÃO DA ENGENHARIA DE SOFTWARE E DA INTERAÇÃO HUMANO-COMPUTADOR NO DESENVOLVIMENTO DO SOFTWARE CATALÓG. Revista Interface Tecnológica, Taquaritinga - SP, v. 11, ed. 1, p. 6-18, 1 jul. 2014. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/index.php/interfacetecnologica/article/view/86. Acesso em: 14 set. 2022.
MELO, Amanda Meincke; BARANAUSKAS, M. Cecília C. Design e Avaliação de Tecnologia Web-acessível. XXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação: A Universidade da Computação: Um Agente de Inovação e Conhecimento, São Leopoldo, RS, p. 1500-1544, julho 2005. Disponível em: https://tnr.nied.unicamp.br/todosnos/nied/todosnos/artigos-cientificos/arq0294.pdf/view.html. Acesso em: 26 set. 2022.
MORVILLE, Peter. User Experience Design. Semantic Studios, 21 jun. 2004. Disponível em: https://semanticstudios.com/user_experience_design/. Acesso em: 25 set. 2022.
NIELSEN, Jakob. 10 Usability Heuristics for User Interface Design. Nielsen Norman Group, 24 abr. 1994. Atualizado em 15 nov. 2020. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/. Acesso em: 1 out. 2022.
NIHM. Autism Spectrum Disorder. [S. l.]: National Institute of Mental Health, 2022. Disponível em: https://www.nimh.nih.gov/health/topics/autism-spectrum-disorders-asd. Acesso em: 7 set. 2022.
NORMAN, Donald A. The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition. New York: Basic Books, 2013. ISBN 978-0-465-07299-6. E-book.
SANTOS, William. Quer saber se seu produto tem uma boa UX? Use uma colmeia! LinkedIn, 7 jan. 2020. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/quer-saber-se-seu-produto-tem-uma-boa-ux-use-colmeia-william-santos/?originalSubdomain=pt. Acesso em: 25 set. 2022.
SHARP, Helen; PREECE, Jennifer; ROGERS, Yvonne. Design de Interação: além da interação homem-computador. Bookman, 2005.
SHARP, Helen; PREECE, Jennifer; ROGERS, Yvonne. Interaction Design: beyond human-computer interaction. 5. ed. Indianapolis, IN: John Wiley & Sons, 2019. ISBN 978-1-119-54735-8. E-book.
ZAUDERER, Steven. 69+ Autism Statistics, Rates & Prevalence: New study shows that around 1% of the world's population has autism spectrum disorder - over 75,000,000 people. [S. l.]: Cross River Therapy, 16 ago. 2022. Disponível em: https://www.crossrivertherapy.com/autism-statistics. Acesso em: 7 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 375
- PDF (Português (Brasil)) 211