ACCESSIBILITY PRACTICE FOR PCD (PERSONS WITH DISABILITIES) IN SOFTWARE AND WEB SYSTEMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v20i2.1740

Keywords:

Accessibility, Autism, Dyslexia, Low vision, Deafness

Abstract

Many people and companies develop software thinking about layouts and designs full of animation, brightness and complex interactions without imagining that some people may have difficulties in understanding such a function or interaction, that the page or application performed or will perform. This article was written with techniques in mind to guide and demonstrate the reasons for using a more accessible designer for everyone. Focused on helping future developers and companies in the planning of new software and websites, or restructuring the existing system of thinking about people with disabilities. The article has been separated into topics, each specializing in different types of disabilities, containing examples, practical images and methods that can be used to facilitate and help these users to interact with the software in a practical and easy way, finding the minimum of difficulty. With this content, the reader will be able to acquire knowledge both in understanding the difficulty of a person with a disability and acquiring skills to develop adequate systems for these people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

British Dyslexia Association. What is dyslexia?. Disponível em Acesso 12 de novembro de 2023.

CONTRAST CHECKER. Disponível em <https://contrastchecker.com/>. Acesso em 12 de novembro de 2022

FUNDAÇÃO FEAC. Apesar de avanços, pessoas com deficiência auditiva ainda enfrentam barreiras de acessibilidade. 30 setembro de 2016. Disponível em: . Acesso em 15 de setembro de 2023.

GAIA. Sites inclusivos a pessoas com autismo. Disponível em <https://gaia.wiki.br/>. Acesso em 02 de setembro de 2023.

Paraná governo do estado. Deficiência Física. Disponível em <https://www.justica.pr.gov.br/Pagina/Deficiencia-Fisica> Acesso 28 de agosto de 2023.

Paraná governo do estado. Deficiência Visual. Disponível em Acesso 25 de agosto de 2023.

Natan Souza. Acessibilidade web: crie designs inclusivos, Curso atualizado em 06 de Abril de 2023 Disponível em <https://www.alura.com.br/formacao-acessibilidade-web> Acesso 12 de novembro de 2022.

AUTISMO e Realidade. O que é o Autismo?. São Paulo (SP). Disponível em: Acesso 18 de setembro de 2023.

Roberta Jansen. Pessoas com deficiência trabalham em setores que tradicionalmente pagam menos, diz IBGE. Parágrafo 7, Publicado 21 de setembro de 2022. Disponível em https://economia.uol.com.br/noticias/estadao-conteudo/2022/09/21/desigualdade-atinge-pessoas-com-deficiencia-com-mais-forca-no-brasil-diz-ibge> Acesso 10 de agosto de 2023.

Sites de e-commerce não estão preparados para receber pessoas com deficiência. Web para todos. Publicado em 27 de março de 2018. Disponível em Acesso 30 de Julho de 2023.

Vicente Junqueira Moragas. Qual é a definição de pessoa com deficiência?, Parágrafo 1, Publicado 14 de março de 2022. Disponível em <https://www.tjdft.jus.br/acessibilidade/publicacoes/sementes-da-inclusao/qual-e-a-definicao-de-pessoa-com-deficiencia.> Acesso 2 de agosto de 2023.

W3C Brazil Office, WEB Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. Publicado em 24 de Outubro de 2014 Disponível em <https://www.w3.org/Translations/WCAG20-pt-br/> Acesso 12 de novembro de 2022.

WebAIM, should i use a carousel? Disponível em <https://shouldiuseacarousel.com/>. Acesso 12 de novembro de 2022.

Published

2023-12-20

How to Cite

PRONI, W. F.; SICHIERI, D. A. ACCESSIBILITY PRACTICE FOR PCD (PERSONS WITH DISABILITIES) IN SOFTWARE AND WEB SYSTEMS. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 52–64, 2023. DOI: 10.31510/infa.v20i2.1740. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1740. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Informática

Metrics

Views
  • Abstract 230
  • PDF (Português (Brasil)) 161
Métricas

Most read articles by the same author(s)