THE USE OF BUSINESS INTELLIGENCE - BI AS A DECISION SUPPORT TOOL AND COMPETITIVE DIFFERENTIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1554

Keywords:

business intelligence, decision make, competitive differential

Abstract

Business Intelligence (BI) systems, as well as investments in informationtechnology, are questioned in relationtothereturnandbenefitsthatcanbeobtainedaftertheirimplementation. Duetotheenormousamountsof data availableduetotheadvancementofthe internet and social networks, the use ofthis tool isnecessary for theprocessingofthese data for transformationintoinformationthat helps managers in decision making and as a competitiveadvantage. Thisresearchaimstoanalyzethebenefitsofusingthe BI tool as a competitivedifferentialandthedecision making processthrough it, as well as toverifywhetherthe use ofthis tool canbe a competitivedifferential for theorganization. The researchisbibliographicandexploratory, throughtheanalysisofseveralacademicscientificpapers. The resultsindicatedthatinformationisanessentialresource for correctdecision making andthe use of BI tools contributesinexorablytothebetterfunctioningoftheorganization, because it bringstogetherallareas in favor oftheobjectives set bytheadministration, since it bringsinformation in real time andthusallowsaccurate, appropriateandassertivedecision making.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAUJO, A. A.P. Business Intelligence e sua importância para tomada de decisão: uma revisão bibliográfica. Monografia. FJN-Faculdade de Juazeiro do Norte, Juazeiro do Norte, 2012.

CANALTECH. Conhecendo a arquitetura de Data Warehouse. Disponível em: https://canaltech.com.br/business-intelligence/conhecendo-a-arquitetura-de-data-warehouse-19266/. Acesso em 10 Ago. 2022.

COOPER, D. R; SCHINDLER. P. S. Métodos de pesquisa em administração. 12. ed. São Paulo: AMGH Editora Ltda., 2016.

FACHIN, Odília. Fundamentos de Metodologia.5.ed. São Paulo.Saraiva, 2006.

FREITAS, Marcelo Tavares de. Business Intelligence para gestão de indicadores de desempenho e suporte a tomada de decisão no setor de compras de uma organização. Monografia, Universidade Federal de Ouro Preto,Ouro Preto, 2021.

GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. 1. ed. Rio Grande do Sul: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A.C.Como elaborar Projetos de Pesquisa.4. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2002.

KOMATSU, Aline Yumi. Nível de maturidade de BI dentro das organizações no Brasil. Trabalho de conclusão de curso. USP, São Paulo, 2020.

LIRA, W. S.ET AL. A busca e o uso da informação nas organizações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 64-80, maio/ago. 2007. Disponível em:https://www.scielo.br/j/pci/a/dFwYmNVCQw6wXX84kDwFrjs/?lang=pt. Acesso em 01/08/22. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362007000200005

LUCAS, A. CAFÉ, L. M. A, VIEIRA A.F.G. Perspectivas em Ciência da Informação.Inteligência de negócios e inteligência competitiva na ciência da informação brasileira:contribuições para uma análise terminológica. v.21, n.2, p.168=187, abr/jun 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2568

PRIMAK, Fabio Vinicius. Decisões com BI (Business Inteligence). Editora Ciência Moderna, 2008.

MICROSOFT.Docs. Exemplo de análise de gastos de TI para o power BI: faça um tour. Disponível em:https://docs.microsoft.com/pt-br/power-bi/create-reports/sample-it-spend. Acesso em: 10 Ago. 2022.

REGINATO, Luciane. R.Cont.Fin. Um estudo de caso envolvendo Business Intelligence como instrumento de apoio à controladoria. USP. p.69-83. Jun.2007. Disponível em :https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34225. Acesso em 15/06/22. DOI: https://doi.org/10.1590/S1519-70772007000300007

SHARDA, Ramesh; DELEN, Dursun; TURBAN, Efraim. Business Inteligence e análise de dados para gestão do negócio. 4ª ed. Bookman; Porto Alegre, 2019.

SILVA, Andreia Silva da: Business Intelligence. Artigo. Unisul .2017. Disponível em:

https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/12188/1/ProjetoArtigo_BI_2017.pdf. Acesso em: 15/06/22.

Published

2022-12-20

How to Cite

BIAZOTTO, G. L.; PINTO, G. S. THE USE OF BUSINESS INTELLIGENCE - BI AS A DECISION SUPPORT TOOL AND COMPETITIVE DIFFERENTIAL. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 380–392, 2022. DOI: 10.31510/infa.v19i2.1554. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1554. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Informática

Metrics

Views
  • Abstract 450
  • PDF (Português (Brasil)) 364
Métricas

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>