CRUDE EROTISM IN ADVERTISING
analysis of the Calvin Klein brand
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1521Keywords:
Brand image, Communication, Advertising, Sensuality, NudityAbstract
Body care, that is, physical shape, beauty, health and well-being are increasingly evident among young people, adults and the elderly. For this reason, many brands explore sensuality in their advertisements, in an attempt to draw attention to the images and products they present. Put that way, this study seeks to assess whether images with sexual connotations help brands gain more visibility. For this, after building the theoretical foundation, the study evaluates a specific brand, Calvin Klein, which for several decades has explored sensuality in its campaigns, making this characteristic part of its identity. What can be seen from the study is that sensuality can draw attention and actually influence purchase decisions; however, it is necessary to be careful with exaggerations, as bad choices can generate controversy and criticism from the public, something that may not be beneficial for the brands involved.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, Marcela V. Os apelos sexuais nos anúncios de cerveja. Universidade Católica de Brasília, 2015. Disponível em: < https://bit.ly/3D2QioN >. Acesso em: 22 mar. 2022.
CRESPO, Irene. Justin Bieber, Calvin Klein e a arte de triunfar provocando. El País, 27 set. 2016. Disponível em: < https://bit.ly/3FzXY2Z >. Acesso em: 12 maio 2022.
DEARO, Guilherme. Calvin Klein polemiza com novos anúncios sensuais. Exame, 12 maio 2016. Disponível em: < https://bit.ly/3JCjmFY >. Acesso em: 23 mar. 2022.
JUSTIN Bieber é estrela da Calvin Klein pela segunda vez. Propmark, 27 jun. 2016. Disponível em: < https://bit.ly/3Fy1drA >. Acesso em: 12 maio 2022.
LINDSTROM, Martin. A lógica do consumo: verdades e mentiras sobre porque compramos.
Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
__________. Brandwashed: o lado oculto do marketing. São Paulo: HSM Editora, 2012.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
PACCE, Lilian. Um clássico de volta: Brooke Shields e Calvin Klein! Lilian Pacce, 21 jun. 2017. Disponível em: < https://bit.ly/3N1daZy >. Acesso em: 11 maio 2022.
POLÊMICAS da marca Calvin Klein. Forum Insider, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/3N5LP8x >. Acesso em: 10 maio 2022.
SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. 2 ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.
SOBRE a Calvin Klein. Calvin Klein, 2022. Disponível em: < https://bit.ly/3l1kisZ >. Acesso em: 10 maio 2022.
QUESSADA, Dominique. O poder da publicidade na sociedade consumida pelas marcas: como a globalização impõe produtos, sonhos e ilusões. São Paulo: Futura, 2003.
ZOHAR, Danah; MARSHALL, Ian. Capital espiritual: usando as inteligências racional, emocional e espiritual para realizar transformações pessoais e profissionais. Rio de Janeiro: Best Seller, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 144
- PDF (Português (Brasil)) 103