THE CHALLENGES TO GROW THE NUMBER OF WOMEN AS IT PROFESSIONALS
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1519Keywords:
Women, Technology, Stereotype, Representativeness, Social developmentAbstract
To talk about women in the Information Technology career, all the social aspects that impact this reality must be taken into account. Women played a very important role in the development of the technological universe. However, currently, the courses related to the Information Technology area are composed mostly by men. In this context, the objective of this article is to analyze how the Information Technology area is seen by the female public today and to suggest actions to increase the presence of women in this area of professional activity. For this, a theoretical research was carried out in order to understand the causes of the low presence of women in the IT market and, later, an empirical research with interviews with several professionals and students in order to find out how is the perception of people connected to the IT market. area on the professional performance of women. After analyzing the information collected, it was possible to notice how social factors influenced the professional choices of the female audience.
Downloads
Metrics
References
BIGII.IDEA. Hora de ir a luta: como aumentar a presença feminina em TI. Disponivel em: <https://www.em.com.br/app/noticia/especiais/bigideia/bigideia-noticia/2018/03/08/bigideia,942751/hora-de-ir-a-luta-como-aumentar-a-presenca-feminina-em-ti.shtml.>
Acesso em: 08/03/2018
FORBES. Mercado tech ainda é território a ser conquistado pelas mulheres. Disponivel em: <https://forbes.com.br/forbes-mulher/2022/01/mulheres-na-tecnologia-um-espaco-a-ser-conquistado/> Acesso em: 11/01/2022
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
JORNAL DA USP. Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação? Jornal da USP. 2018. Disponível em: https://jornal.usp.br/universidade/por-que-as-mulheres-desapareceram-dos-cursos-de-computacao/ Acesso em 30/09/2022.
MENTORAMA. A tecnologia nunca irá mudar se sempre for feita pelas mesmas pessoas. Entrevista com Karina Tronkos realizada em 18 de junho de 2021. Disponível em: https://mentorama.com.br/blog/karina-tronkos-ux-design/ Acesso em 30/09/2022.
MINDTEK. Dados estatísticos brasileiro MULHERES NA T.I. Disponível em:
<https://www.mindtek.com.br/2022/03/mulheres-na-tecnologia/> Acesso em: 08/03/2021
HUNDO. The voices in the shadow: Black women in tech. Disponível em:
<https://www.hundo.xyz/stories/the-voices-in-the-shadow-book-launch> Acesso em: 24/08/2022
PROGRAMARIA. Por que o machismo cria barreiras para as mulheres na tecnologia. Disponivel em: <https://www.programaria.org/especiais/mulheres-tecnologia/> Acesso em: 24/09/2022
TERRA.Participação feminina no mercado de tecnologia ainda é baixa. Disponivel em: <https://www.terra.com.br/nos/participacao-feminina-no-mercado-de-tecnologia-ainda-e-baixa,2232b9192f11b5b0fd4b082c4f5d02bex4yviisq.html> Acesso: 31/03/2022
TONINI, Adriana Maria; ARAUJO Mariana Tonini, A PARTICIPAÇÃO DAS MULHERES NAS ÁREAS DE STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY ENGINEERING AND MATHEMATICS) Revista de Ensino de Engenharia, v. 38, n. 3, p. 118-125, 2019 – DOI: 10.37702/REE2236-0158.v38n3p118-125.2019
VISENTINI, Ingrid Schmidt; DONIDA, Alexia; FERREIRA, Laura Senna. Gênero e TI: Qual é o lugar das mulheres na área de Tecnologia? CSOnline – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, Juiz de Fora, n. 34, 2021.
WAJCMAN, Judy. Tecnologia de produção: fazendo um trabalho de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 10, p. 201-256, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.