CLEAN LABEL IN THE MARKETING PRODUCTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v17i2.907

Keywords:

Clean Label, Consumer Trends, Agribusiness

Abstract

The purpose of this article is to explain, through recent research based on the current market scenario, the new consumerist and naturalist trend, called clean label that translated into Portuguese, means clean label. Aiming at a better quality of life, consumers have been looking for cleaner products, free from sugars and preservatives in their production, with labels that are easy to read and understand. The market changes are of immeasurable speed and companies, seeking to survive an increasingly demanding market, understand that it is through innovative practices, employed with sustainability and certifications that guarantee the quality of their production processes, that they will be able to prosper in periods of change and present to the customer, added value to the purchased product. It is concluded that clean label is a practice that will allow improvements in the products available today on the shelves, providing security to the final consumer and guarantee of a product produced with respect for the environment and quality of life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL AGRO. Interior de São Paulo produz quase 80% da laranja brasileira. 2019. Disponível em: <https://www.brasilagro.com.br/conteudo/interior-de-sao-paulo-produz-quase-80-da-laranja-brasileira.html >. Acesso em: 18 ago.2020.

CAMPOS, K.R. Movimento Slow food: Uma crítica ao estilo de vida fast food. 2004. 30f. Brasília -monografia (trabalho de conclusão de curso especialista em Gestão de hospitalidade) -Universidade de Brasília, Brasília, 2004. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/393/1/2004_KarlaRamosCampos.pdf>. />. Acesso em: 18 ago.2020.

CETA JR. Clean Label: Nova Tendência Nutricional.2020. Disponível em: <https://cetajrconsultoria.com/clean-label-nova-tendencia-nutricional/>. Acesso em: 18 ago.2020.

DURÇOA, B. B. et al... Uso de óleos essenciais como alternativa conservante clean label em produtos lácteos. REVISTA CIENTIFICA DO INSTITUTO FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. ALIMENTOS: CIENCIA, TECNOLOGIA E MEIO AMBIENTE. Capa > v.1, n.1 (2020) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Disponível em: <https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/alimentos/article/view/1367/0> Acesso em: 22 set. 2020

EUROMONITOR INTERNATIONAL. Clean Label in Confectionery: Influencing Ingredient Inclusion. 2018. Disponível em: <https://www.euromonitor.com/clean-label-in-confectionery-influencing-ingredient-inclusion/report>. Acesso em: 18 ago.2020.

FERREIRA, F.L. LARSON, D.W. O mercado internacional e a produção brasileira de suco concentrado de laranja. Revista brasileira de administração de empresas. Rio de Janeiro. 14 (6), 85-98, dez., 1974. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rae/v14n6/v14n6a05.pdf >. Acesso em: 18 ago.2020.

FERRONATTO, A.N. ROSSI, R.C. Extração e aplicação do óleo essencial da casca da laranja como um ingrediente natural. Estudos Tecnológicos em Engenharia, 12(2): 78 -93, julho-dezembro 2018. Doi: 10.4013/ete.2018.122.05. Disponível em: <https://core.ac.uk/reader/228891980> Acesso em 22 set.2020.

FRANÇA, F. C.O. et al... Mudanças dos hábitos alimentares provocados pela industrialização e o impacto sobre a saúde do brasileiro. SEMINÁRIO ALIMENTAÇÃO E CULTURA NA BAHIA, Bahia, Anais...Bahia. Centro de estudos do recôncavo- Universidade do Estado da Bahia; 2018. Disponível em: <http://www2.uefs.br:8081/cer/wp-content/uploads/FRANCA_Fabiana.pdf>. Acesso em: 18 ago.2020.

INSTITUTO CRISTINA MARTINS. Clean label: o que é, quais os benefícios e como incentivar? 2019. Disponível em: <https://institutocristinamartins.com.br/clean-label-o-que-e/ >. Acesso em: 18 ago.2020.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DO COMÉRCIO. Solução de Controvérsias. 2003. Disponível em: <https://unctad.org/pt/docs/edmmisc232add33_pt.pdf>. Acesso em: 18 ago.2020.

SEBRAE ATENDE. Entenda o que são as tendências de mercado.2019. Disponível em: <http://sebraeatende.com.br/artigo/entenda-o-que-sao-tendencias-de-mercado>. Acesso em: 18 ago.2020.

SUINOCULTURA INDUSTRIAL. Clean Label é tendência em gêneros alimentícios, inclusive carnes. 2018. Disponível em: <https://www.suinoculturaindustrial.com.br/imprensa/clean-label-e-tendencia-em-generos-alimenticios-inclusive-carnes/20180831-114058-k505>. Acesso em: 18 ago.2020.

UOL. COM. Clean label: o que quer dizer e como saber se o produto é mesmo ‘limpo’. 2019. Disponível em: < https://www.uol.com.br/vivabem/noticias/redacao/2019/12/11/clean-label-o-que-quer-dizer-e-como-saber-se-o-produto-e-mesmo-limpo.htm>. Acesso em: 18 ago.2020.

Published

2020-12-18

How to Cite

VENÂNCIO, D. do P.; CLAUDIO PANDOLFI , M. A. CLEAN LABEL IN THE MARKETING PRODUCTS . Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 535–541, 2020. DOI: 10.31510/infa.v17i2.907. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/907. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Agronegócio

Metrics

Views
  • Abstract 865
  • PDF (Português (Brasil)) 619
Métricas