ACTIVE TEACHING-LEARNING METHODOLOGIES
experiences of applicable practices in technical education integrated focusing in the classes dynamization
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v17i1.729Keywords:
Práticas pedagógicas inovativas, Relato de Experiência, Ensino médio integrado ao técnico, InterdisciplinaridadeAbstract
The experiences of innovated applicable practices has as focus the share of simple activities that were developed and reported as positive by students and teachers of Integrated Technical Education for High School (ITEHS). Considering the profile of technical education integrated to high school as something recent and still little explored in articles and events, the proposal to expose activities related to the public and to update part of the existing gap on the theme were the main motivations for the development of the work. The qualitative methodology was addressed in the development of interdisciplinary practices, being still bibliographic due to the articles, books, theses and journals applied in the foundation of the theme. The results obtained showed to be promising, being shared in external events and in the school unit, validating the approximation of disciplines of the common axis to those of technical specificity through active methodologies.
Downloads
Metrics
References
DIESEL, A.; BALDEZ, A.; MARTINS, S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268–288, 2017.
FOFONCA, EDUARDO; BRITO, GLAUCIA DA SILVA; ESTEVAM, MARCELO; CAMAS, N. P. V. Metodologias pedagógicas inovadoras. [s.l: s.n.]. v. 2
LOVATO, FABRICIO LUÍS; MICHELOTTI, ANGELA; DA SILVA, CRISTIANE BRANDÃO; LORETTO, E. L. DA S. Metodologias Ativas de Aprendizagem: Uma Breve Revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, p. 154–171, 2018.
MEC - BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio - PCN. Secretaria de Educação, v. 1, n. 15, p. 138, 2000.
MORAES, S. G. et al. Metodologias ativas: o protagonismo do discente no processo de aprendizagem. Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, n. January, p. 3573–3578, 2017.
NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de ciências e biologia. InFor, v. 2, n. 1, p. 355–381, 2016.
OMITTO, MELINA BORGES; WIEBUSCH, ANDRESSA; ROSÁRIO, V. M. DO. Inovação no Ensino Superior: formação docente e práticas pedagógicas em foco. 2018.
PAIVA, MARLLA RÚBYA FERREIRA; PARENTE, JOSÉ REGINALDO FEIJÃO; BRANDÃO, ISRAEL ROCHA; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias Ativas De Ensino-Aprendizagem: Revisão Integrativa Active Teaching-Learning Methodologies: Integrative Review Metodologías Activas De Enseñanza-Aprendizaje: Revisión Integradora. SANARE - Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 02, p. 145–153, 2016.
RANGEL, M. Métodos de ensino para a aprendizagem e a dinamização das aulas. [s.l: s.n.].
SANTOS, C. A. M. DOS. O Uso De Metodologias Ativas De Aprendizagem a Partir De Uma Perspectiva Interdisciplinar. XII Congresso Nacional de Educação. EDUCERE, p. 27202–27212, 2015.
SANTOS, L. DOS; RODRIGUES, S. F. N.; SUDBRACK, E. M. ESTRATÉGIAS DIDÁTICAS NO ENSINO SUPERIOR: AS METODOLOGIAS ATIVAS COMO POTENCIALIZADORAS DA APRENDIZAGEM. X CIDU – Congresso Ibero-americano de Docência Universitária, 2018.
SIMÕES, D. D. R. Processos Históricos, Políticos e Econômicos associáveis ao ensino técnico industrial: um estudo de caso processos históricos, políticos e econômicos associáveis ao ensino técnico industrial: um estudo de caso. p. 1–157, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Interface Tecnológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 654
- PDF (Português (Brasil)) 515