ACTIVE TEACHING-LEARNING METHODOLOGIES

experiences of applicable practices in technical education integrated focusing in the classes dynamization

Authors

  • Silvia Maria Alvim Regattieri Universidade de Araraquara (UNIARA) - Araraquara - São Paulo - Brasil.
  • Maria Leonor Beneli Donadon Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Araraquara – São Paulo – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v17i1.729

Keywords:

Práticas pedagógicas inovativas, Relato de Experiência, Ensino médio integrado ao técnico, Interdisciplinaridade

Abstract

The experiences of innovated applicable practices has as focus the share of simple activities that were developed and reported as positive by students and teachers of Integrated Technical Education for High School (ITEHS). Considering the profile of technical education integrated to high school as something recent and still little explored in articles and events, the proposal to expose activities related to the public and to update part of the existing gap on the theme were the main motivations for the development of the work. The qualitative methodology was addressed in the development of interdisciplinary practices, being still bibliographic due to the articles, books, theses and journals applied in the foundation of the theme. The results obtained showed to be promising, being shared in external events and in the school unit, validating the approximation of disciplines of the common axis to those of technical specificity through active methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

De Identidade. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, p. 1–20, 2008.

DIESEL, A.; BALDEZ, A.; MARTINS, S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268–288, 2017.

FOFONCA, EDUARDO; BRITO, GLAUCIA DA SILVA; ESTEVAM, MARCELO; CAMAS, N. P. V. Metodologias pedagógicas inovadoras. [s.l: s.n.]. v. 2

LOVATO, FABRICIO LUÍS; MICHELOTTI, ANGELA; DA SILVA, CRISTIANE BRANDÃO; LORETTO, E. L. DA S. Metodologias Ativas de Aprendizagem: Uma Breve Revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, p. 154–171, 2018.

MEC - BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio - PCN. Secretaria de Educação, v. 1, n. 15, p. 138, 2000.

MORAES, S. G. et al. Metodologias ativas: o protagonismo do discente no processo de aprendizagem. Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, n. January, p. 3573–3578, 2017.

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de ciências e biologia. InFor, v. 2, n. 1, p. 355–381, 2016.

OMITTO, MELINA BORGES; WIEBUSCH, ANDRESSA; ROSÁRIO, V. M. DO. Inovação no Ensino Superior: formação docente e práticas pedagógicas em foco. 2018.

PAIVA, MARLLA RÚBYA FERREIRA; PARENTE, JOSÉ REGINALDO FEIJÃO; BRANDÃO, ISRAEL ROCHA; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias Ativas De Ensino-Aprendizagem: Revisão Integrativa Active Teaching-Learning Methodologies: Integrative Review Metodologías Activas De Enseñanza-Aprendizaje: Revisión Integradora. SANARE - Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 02, p. 145–153, 2016.

RANGEL, M. Métodos de ensino para a aprendizagem e a dinamização das aulas. [s.l: s.n.].

SANTOS, C. A. M. DOS. O Uso De Metodologias Ativas De Aprendizagem a Partir De Uma Perspectiva Interdisciplinar. XII Congresso Nacional de Educação. EDUCERE, p. 27202–27212, 2015.

SANTOS, L. DOS; RODRIGUES, S. F. N.; SUDBRACK, E. M. ESTRATÉGIAS DIDÁTICAS NO ENSINO SUPERIOR: AS METODOLOGIAS ATIVAS COMO POTENCIALIZADORAS DA APRENDIZAGEM. X CIDU – Congresso Ibero-americano de Docência Universitária, 2018.

SIMÕES, D. D. R. Processos Históricos, Políticos e Econômicos associáveis ao ensino técnico industrial: um estudo de caso processos históricos, políticos e econômicos associáveis ao ensino técnico industrial: um estudo de caso. p. 1–157, 2009.

Published

2020-08-04

How to Cite

REGATTIERI, S. M. A.; DONADON, M. L. B. ACTIVE TEACHING-LEARNING METHODOLOGIES: experiences of applicable practices in technical education integrated focusing in the classes dynamization. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 807–818, 2020. DOI: 10.31510/infa.v17i1.729. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/729. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Comunicação

Metrics

Views
  • Abstract 588
  • PDF (Português (Brasil)) 438
Métricas

Most read articles by the same author(s)