THE INFLUENCE OF SOCIAL MEDIA AND EASY ACCESS TO THE INTERNET AND ITS CONSEQUENCES FOR BRAZILIAN ADOLESCENTS AND YOUNG PEOPLE
DOI:
https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1547Keywords:
Teenagers, Internet, Behaviour, Young, Social MediaAbstract
This article is a study carried out with Brazilian youth and adolescents about the use of the internet and especially social networks. The study is characterized as exploratory, quantitative, carried out with 100 young people and adolescents from the region of Ribeirão Preto/SP, with emphasis on the city of Guariba/SP. For data collection, a questionnaire was used with questions about the use of the internet and social networks, in which we sought to understand more about the behavior in relation to this use, and how it has affected the respondents. It seeks to bring a reflection about this cyberspace and try to observe how the exacerbated use of it can cause harm to young people and adolescents. From the research carried out, it is possible to identify an unruly use by the majority, which does not fully satisfy the respondents. And it becomes increasingly necessary to raise awareness of the use both for teenagers and for their parents, who can follow and understand the seriousness of this virtual life of their children.
Downloads
Metrics
References
AJZEN, I. The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, v. 50, n. 2, p. 179-211, 1991. DOI: https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
AJZEN, I. Residual effects of past on later behavior: Habituation and reasoned action perspectives. Personality and social psychology review, v. 6, n. 2, p. 107-122, 2002. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0602_02
ALVES, G.M. A construção da identidade do adolescente e a influência dos rótulos na mesma. Trabalho de Conclusão de Curso. Criciúma: Curso de Psicologia, Universidade do Extremo Sul Catarinense, 2008
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC Kids Online Brasil, 2021. Disponível em: < tic_kids_online_2020_livro_eletronico.pdf (cgi.br)>
FONTE, L. A influência das novas formas de comunicação no desenvolvimento sócio-emocional das crianças. Disponível em: [www.psicologia.com.pt/ artigos/textos/A0405]. Acesso em 2022.
GREGG, M.C. & SHALE, E. Criando adolescentes: como prepará-los para os desafios da vida. São Paulo: Fundamentos Educacionais, 2003
KOOB, G.F & LE MOAL, M. (2001). Drug addiction, dysregulation of reward, and allostasis. Neuropsychopharmacology, 24, 97-129. DOI: https://doi.org/10.1016/S0893-133X(00)00195-0
LEITÃO, C.F. & COSTA, A.M.N. da. Impactos da Internet sobre pacientes: a visão de psicoterapeutas. Psicologia em Estudo (Maringá), 10(3): 441-50, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000300012
MEDEIROS, R. de A. A relação de fascínio de um grupo de adolescentes pelo orkut: um retrato da modernidade líquida. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2008.
O estrago que a rede social pode fazer à saúde mental: entenda o problema do Tom Holland, O Globo, 14 de ago. de 2022. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/saude/epoca/noticia/2022/08/o-estrago-que-a-rede-social-pode-fazer-a-saude-mental-entenda-o-problema-do-tom-holland.ghtml>. Acesso em 02 de set. 2022.
PINTO, M. A Teoria do Comportamento Planejado (TCP) e o Índice de Disposição de Adoção de Produtos e Serviços Baseados em Tecnologia (TRI): Uma Interface Possível? Revista Gestão & Tecnologia, p. 4. 2007.
PAPALIA, D.E.; OLDS, S.W & FELDMAN, R.D. Desenvolvimento humano. 9ª Edição. Porto Alegre: Artmed, 2009.
VERGARA, S. Projetos e relatórios de pesquisas em administração. 11 Edição. Atlas: São Paulo, p. 42. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interface Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à revista Interface Tecnológica e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.
- Abstract 802
- PDF (Português (Brasil)) 383