A STUDY ABOUT TECHNOLOGIES FOR EAD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1463

Keywords:

Ead, Distance Education, Teaching, Education, Learning, Technology, Platform

Abstract

Considering the growth in demand for distance education courses and some social situations, it is relevant to address the technologies that are related to this context, covering the impact they bring to educational institutions and consequently to teachers and students who use them, emphasizing their advantages and disadvantages in order to better use such technologies and contribute to the literature. The research methodology of this work involves conducting a survey in an institution to obtain a qualitative data collection through a questionnaire, in which students were required to answer questions about the institution and the technologies being used. Based on this data collection, the answers were analyzed, bringing suggestions on how educational institutions can use such technologies to obtain a better use of learning by the user on the distance learning platform.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mailson Moreira Alves, Faculdade de Tecnologia de Catanduva (Fatec) – Catanduva – SP – Brasil

Graduando no curso da Gestão da Tecnologia da Informação da Fatec Catanduva.

Rafael Rodrigues Romeiro, Faculdade de Tecnologia de Catanduva (Fatec) – Catanduva – SP – Brasil

Graduando no curso da Gestão da Tecnologia da Informação da Fatec Catanduva.

Liriane Soares Araújo, Faculdade de Tecnologia de Catanduva (Fatec) – Catanduva – SP – Brasil

Doutora e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Campus de Marília. Graduada em Processamento de Dados pela FATEC - Faculdade de
Tecnologia. Docente na Faculdade de Tecnologia de Catanduva. 

References

BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância. Campinas, Sp: Autores Associados, 1999.

COSTA, Inês Teresa Lyra Gaspar da. Metodologia do ensino a distância. Salvador: UFBA, 2016.

EAD. Gerações da EaD: Primeira Geração. 2015. Disponível em: http://ead-pucsp.wikidot.com/geracoes. Acesso em: 25 jun. 2020.

EAD. Aulas EAD: Como são ministradas? 2019. Disponível em: https://www.ead.com.br/ead/como-funcionam-aulas-a-distancia.html. Acesso em: 12 jun. 2021.

EAD. Gerações da EaD: Primeira Geração. 2011. Disponível em: http://ead-pucsp.wikidot.com/1a-geracao. Acesso em: 25 out. 2021.

EAD. Como funciona o Ensino a distância? Autorização do MEC. 2021. Disponível em: https://www.ead.com.br/ead/como-funciona-o-ensino-a-distancia.html. Acesso em: 10 jun. 2022.

EDUCA IBGE. Uso de Internet, Televisão e Celular no Brasil. 2019. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/20787-uso-de-internet-televisao-e-celular-no-brasil.html#subtitulo-0. Acesso em: 06 nov. 2021.

ESTUDIO SITE. 5 pontos negativos da Educação a Distância (EaD) no Brasil. 2016. Disponível em: https://www.estudiosite.com.br/site/educacao-a-distancia/5-pontos-negativos-da-educacao-distancia-ead-no-brasil. Acesso em: 06 nov. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HACK. Introdução à Educação a Distância: Josias Ricardo Hack, 2011. Disponível em: https://uab.ufsc.br/portugues/files/2012/04/livro-introdu%c3%a7%c3%a3o-a-EAD.pdf. Acesso em: 07 abr. 2021.

INEP. Censo da Educação Superior: Resultados. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 30 ago. 2021.

HOLMBERG, B. A discipline of distance education. Journal of distance education/ Revue de l'enseignement à distance, Athabasca, v.1.1, 1986. Disponível em: http: //cade.athabascau.ca/vol1.1/holmberg.html .Acesso em: 29 dez. 2020.

KEEGAN, Desmond. Foundations of distance education. 3.ed. London: Routledge, 1991.

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

PEREIRA, Maria de Fátima Rodrigues; MORAES, Raquel de Almeida; TERUYA, Teresa Kazuko (Orgs). Educação a distância (EaD): reflexões críticas e práticas. Uberlândia, Navegando Publicações, 2017. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/copia-temas-em-educacao-2. Acesso em: 23 jun. 2020.

PETERS, O. Didática do ensino a distância. São Leopoldo: UNISINOS, 2001.

PORTAL MEC. Educação Superior a Distância. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/instituicoes-credenciadas/educacao-superior-a-distancia. Acesso em: 23 jun. 2020.

ROWNTREE, D. Teaching through self-instruction: A practical handbook for course developers. Kogan Page, London. 1986.

SAI DIGITAL. Metodologias ativas no ensino remoto. 2021. Disponível em: https://sae.digital/metodologias-ativas-no-ensino-remoto/. Acesso em: 27 jun 2020.

VALENTE, Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. 2015. Disponível em: http://www.senar-rio.com.br/wp-content/uploads/2021/03/Livro-Ensino-H%C3%ADbirdo.pdf. Acesso em: 07 out 2021.

Published

2022-12-20

How to Cite

ALVES, M. M.; ROMEIRO, R. R.; ARAÚJO, L. S. A STUDY ABOUT TECHNOLOGIES FOR EAD EDUCATION. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 93–104, 2022. DOI: 10.31510/infa.v19i2.1463. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1463. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Tecnologia em Informática

Metrics

Views
  • Abstract 285
  • PDF (Português (Brasil)) 196
Métricas