INTEGRATIVE PROJECT PROPOSAL FOR DEVELOPING ENTREPRENEURIAL SKILLS IN A TECHNOLOGY COLLEGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v18i1.1133

Keywords:

Entrepreneurship, Entrepreneurial education, Integrative Project, Project-Based Learning, Hackathon

Abstract

The objective of this research was to analyze an integrative project in entrepreneurial education, using Fatec São Carlos Autonomous Project Activities, in order to develop entrepreneurial skills, such as leadership, problem solving, proactivity, creativity and a teaching-learning process more interdisciplinary, innovative and participatory. The research had as methodological support the qualitative approach, having as characteristic an exploratory-descriptive study developed through a bibliographic review that addresses entrepreneurial education and project-based learning. As a result, it is proposed to discuss the updating of the methodology used in the AAPs with the adoption of new interdisciplinary methods, such as the principles of project-based learning and the use of hackathons in the academic environment, which provide superior learning in the elaboration of business plans and that include the development of entrepreneurial skills in the students of the Faculties of Technology. With this, it is expected that the proposal will further awaken in students the importance of having their own business.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, P. S. R. et al. Proposta de Projeto Integrador resultante de estudo comparativo de modelos de educação empreendedora1. Revista Norte Científico, v.14, n.1, p. 115-149, 2019.

BARRETO, L. P. Educação para o empreendedorismo. Escola de Administração de Empresas da Universidade Católica de Salvador. Salvador -BA, 1998.

BEHRENS, M. A. B. Paradigma da Complexidade. Metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis. Vozes. 2006.

DA COSTA, P.; WOLF, S. M.; RIBEIRO, T. VA. Empreendedorismo e educação empreendedora: confrontação entre a teoria e prática. Revista de Ciências da Administração, v. 8, n. 15, p. 09-29, 2006.

DOLABELA, F. Pedagogia empreendedora. São Paulo: Editora de Cultura, 2003.

_____________. Oficina do empreendedor: a metodologia de ensino que ajuda a transformar conhecimento em riqueza. Rio de Janeiro: Sextante. 2008

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 5a ed.. Rio de Janeiro: Empreende / LTC, 2015.

EUROPEAN COMMISION ENTERPRISE AND INDUSTRY DIRECTORATE-GENERAL. (2008). Entrepreneurship in higher education, especially in non-business studies: final report of the expert group. Disponível em: https://ec.europa.eu/growth/content/entrepreneurship-higher-education-especially-within-non-business-studies-0_nn. Acesso em: 28 mai. 2021.

FACULDADE DE TECNOLOGIA DE SÃO CARLOS. Projeto Pedagógico do Curso de Tecnologia em Gestão Empresarial. Disponível em: http://www.fatecsaocarlos.edu.br/pdf/Projeto_Pedagogico.pdf. Acesso em: 28 mai. 2021.

FACULDADE DE TECNOLOGIA DE SÃO CARLOS. Manual do Projeto Interdisciplinar do Curso de Gestão Empresarial. Disponível em: http://www.fatecsaocarlos.edu.br/pdf/MANUAL%20DO%20PROJETO%20INTERDISCIPLINAR%20%20v2.pdf. Acesso em: 28 mai. 2021.

GARCIA, J. O futuro das práticas de interdisciplinaridade na escola. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.12, n.35, p.211 – 232, 2012. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.5908

HERNANDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

LOPES, R. M. A. Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Elsevier, 2010.

MOURA, D. G; Barbosa, E. F. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos. Editora Vozes, 2013.

PRODANOV, C.C.; FREITAS, E.C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROBERTSON, M. et al. Barriers to start-up and their effect on aspirant entrepreneurs. Education + Training, v. 45, n. 6, p. 308-316, 2003. DOI: https://doi.org/10.1108/00400910310495950

ROCHA, E.L.C; FREITAS, A. A. F. Avaliação do ensino de empreendedorismo entre estudantes universitários por meio do perfil empreendedor. Revista de Administração contemporânea, v. 18, n. 4, p. 465-486, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20141512

SANTOS, M. C. C.; BARRA, S. R. O projeto integrador como ferramenta de construção de habilidades e competências no ensino de engenharia e tecnologia. In: COBENGE–XL Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia. Belém–Pa, 2012.

SOUZA, E.C.L. et al. Métodos, técnicas e recursos didáticos de ensino de empreendedorismo em IES brasileiras. Empreendedorismo além do plano de negócio. São Paulo: Editora Atlas, 2005.

TREVELIN, A.T.C.; COLENCI NETO, A; CAETANO, G. Ecossistema Sancahub: Estratégias de Construção do Perfil e Capacitação do Jovem Empreendedor no caso de São Carlos. In: XV Simpósio dos Programas de Mestrado Profissional, São Paulo. Anais...São Paulo, 2020.

Published

2021-07-30

Issue

Section

Tecnologia em Gestão Empresarial

How to Cite

CAETANO, Glauco Wender; TREVELIN, Ana Teresa Colenci. INTEGRATIVE PROJECT PROPOSAL FOR DEVELOPING ENTREPRENEURIAL SKILLS IN A TECHNOLOGY COLLEGE. Revista Interface Tecnológica, Taquaritinga, SP, v. 18, n. 1, p. 231–242, 2021. DOI: 10.31510/infa.v18i1.1133. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1133. Acesso em: 24 jun. 2025.