PROJECT TO IMPROVE SERVICE, PRODUCTION AND DISTRIBUTION OF A DINING BAR USING THE ARENA SIMULATION SOFTWARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31510/infa.v19i1.1415

Keywords:

Process improvement, Simulation, ARENA Software

Abstract

This work aims to improve the services of a cafeteria, optimizing customer service and response time to orders. As a basis for this project, bibliographic research was used based on books, internet articles and on-site visits for data collection. The work used the Design Thinking methodology and through the ARENA simulator, it proposed an improvement in the service system, production and distribution of the cafeteria orders, so that they will have higher quality and shorter response time to orders. As a result, the simulation showed a considerable bottleneck in the preparation of snacks and another much smaller bottleneck in delivery via motorcycle from the cafeteria and a new scenario presented as a solution showed a considerable reduction in the queue for preparing snacks. It is concluded that simulation tools such as ARENA are essential to help managers to solve bottleneck problems in companies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBRECHT, K. Revolução nos serviços: como as empresas podem revolucionar a maneira de tratar seus clientes. 4ed. São Paulo: Pioneira, 1994.

ANDRADE, E. L. Introdução à Pesquisa Operacional: Métodos e Modelos para análise de Decisões. 3.ed. Rio de Janeiro: LTC, 2004. 192p.

ANDRADE, M. M. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 7 Ed. São Paulo: Atlas 2006.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; DA SILVA R. Metodologia Cientifica. 6 Ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

FIORONI, M.M. Simulação em ciclo fechado de malhas ferroviárias e suas aplicações no brasil: avaliação de alternativas para o direcionamento de composições. Tese de Doutorado. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.

FREITAS FILHO, P. J. Introdução à modelagem e simulação de sistemas com aplicações em ARENA. 2ed. Ver e atual. / Paulo José de Freitas Filho – Florianópolis: Visual Books, 2008.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1999.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. rev. São Paulo: Atlas, 2010.

PARAGON. ARENA. 2021. Disponível em www.paragon.com.br/%20softwares/arena/ Acesso em 10 outubro 2021.

PRADO, D. S. dos. Usando o ARENA EM SIMULAÇÃO. Darci dos Santos Prado – Belo Horizonte (MG) INDG Tecnologia e Serviços Ltda. – 2010 305p.: il (Série Pesquisa Operacional – Volume 3).

RANGEL, A; COBRA, M. serviços ao cliente: uma estratégia competitiva. 2. Ed. São Paulo: Marcos Cobra, 1993.

SCHULTZ, F. Qualidade em serviços: 5 dicas para melhorar e monitorar sua empresa. Publicado em Set. 2020. Disponível em: https://blog.bomcontrole.com.br/qualidade-em-servicos/ . Acesso em: 08 out 2021

Published

2022-06-30

Issue

Section

Tecnologia em Produção Industrial

How to Cite

AUGUSTI, Natália Carolina; EMBALDE, Isabela Lourenço Panosso; MENDES, Oswaldo Lazaro. PROJECT TO IMPROVE SERVICE, PRODUCTION AND DISTRIBUTION OF A DINING BAR USING THE ARENA SIMULATION SOFTWARE. Revista Interface Tecnológica, Taquaritinga, SP, v. 19, n. 1, p. 477–488, 2022. DOI: 10.31510/infa.v19i1.1415. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1415. Acesso em: 5 dec. 2025.